Anna

Kategori: Mat

Bildbomb från Trogir

Har varit frånvarande på bloggen ett tag nu. Under tiden har jag hunnit varit ute och rest lite, varit på konserter på Gröna Lund, firat mitt hjärta som fyllt 24 år och börjat jobba igen.

I augusti var jag till Trogir, Kroatien med Becca. Vi bodde i hennes familjs superfina och lyxiga lägenhet som låg på höjden och hade en sjukt fin utsikt över havet. Vi badade & solade massor, åt god mat, shoppade en dag och tog en dagsutflykt till ett klarblått vatten där vi åt på en seafood restaurang.

Besöker huset för sista gången

Följde med föräldrarna för att besöka mormors hus en sista gång. Imorgon flyttar en ny familj in. Känns trist då dom har byggt huset själva för 60 år sedan. Har många minnen därifrån, både jular, födelsedagar, middagar och lek som barn.

Sorgligt att det säljs, men skönt för mormor att slippa bo i ett stort hus alldeles själv. Nu bor hon i en lägenhet en bit ifrån som vi också var och hälsade på i.

Efter det käkade vi pizza på en restaurang mitt emot hennes lägenhet.

Födelsedagsmiddag

Idag har vi kört bil ett par timmar närmare Kiel, men blev tvungna att stanna till i en liten stad kallad Ibbenbüren för att tanka och äta middag. Vi såg sen att det var över 2 timmars kö på autobahn (motorvägen vi skulle fortsätta på) så vi valde att avvakta med att åka. Vi sökte helt enkelt upp vad som fanns att göra i närheten. Det blev att vi gick på zoo. Var såå länge sedan man var på, men det var lika fascinerande även i vuxen ålder ;)

Var även Evas födelsedag idag så det firade vi på en hotellrestaurang i Papenburg. Supergod mat verkligen!

Nu ska vi spendera natten på hotellet och imorgon bitti kör vi sista biten till Kiel i hopp om lite köer.

Resan till Rotterdam - bilen gick sönder...

Efter en tre dagar lång bilresa inklusive ett fel med bilen som gjorde att vi behövde lämna in den på en verkstad i Kiel och övernatta i Tyskland, så är vi äntligen framme i Rotterdam i Nederländerna.

Vi har åkt hit för att P's pappa har köpt en segelbåt. Paret som säljer den har tidigare haft den i Kroatien där vi förra sommaren provseglade den med ägarna. Men om cirka en vecka börjar hennes (båtens) resa hem till Sverige ;)

Vi firade vår ankomst på en mysig fiskrestaurang nere i hamnen med färska musslor, gambas, vin och massa smarriga tillbehör.

En kväll i Uppsala

Har varit hemma hos familjen i Uppsala över helgen.

Igår var jag med till mormor på en fika med några släktingar och på vägen hem besökte vi morfars grav.

Hann hem en timme för lite fix och sedan åkte jag in till Uppsala och träffade Matilda. Blev en god middag på O'learys. Brukar inte gilla deras restauranger av flera anledningar, men där hamnade vi i alla fall. Efteråt tog vi ett glas cider på Terassen.

Kvällsmys

Igår hade jag tagit semester för att uträtta lite saker. Var hemma runt sju på kvällen och då tog jag och städade undan lite medan Patrik lagade middag åt oss. Sedan glodde vi på dom två senaste avsnitten av Gåsmamman och drack Kaffe Karlsson. Så smaskigt

Bakat och lagat middag

Kom hem från jobbet vid 17-tiden och sen dess har jag i princip bara stått i köket. Bakade hemgjorda bullar eftersom att det är Kanelbullens dag idag! Tycker hemgjorda är hundra gånger godare än färdigköpta. Kan man ösa på med fyllning och pärlsocker för att sedan äta dom nygräddade ;)

Samtidigt som bullarna jäste stod jag och lagade middag också, så hade fullt upp i köket, haha.

Trerätters middag

Hade en väldigt slapp lördag. Började dagen med att städa hela lägenheten, så den kändes fräsch!

Senare åkte vi över till Patriks föräldrar och blev bjudna på en trerätters middag (efterrätten gjorde sig inte bra på bild).

Nu ska vi fixa i ordning oss och åka ut med båten en sista gång innan den ska upp :(

Fredagskväll med sushi och kinamat

Äntligen är helgen här!

Slutade strax innan 16. Svängde sedan förbi delin vid Brommablocks och köpte med sushi och kinamat hem.

Vi har precis tryckt i oss allt, så nu blir det filmkväll med chips och dipp.

Spadag & bakning

Så skönt med en ledig dag mitt i veckan.

Vaknade runt 9 av att byggubbarna borrade på gården. Klev upp och gjorde i ordning lite te och macka. Blev sedan kvar i soffan framför två filmer.

Sedan hade jag en "spadag" med skrubb, ansiktsmask, silverschampo, inpackning mm.

Gick även till affären en snabbis och handlade lite inför kvällens middag, till bakning och lite påfyllning av frukt och grönt.

Det jag bakade var kolakakor. Så lätta att göra och blir så himla goda!

Använde mig av receptet nedanför:

Update från senaste veckan

Har varit rejält inaktiv på bloggen nu, men det beror bland annat på att jag jobbat mycket och inte varit hemma så mycket.

Dessutom har jag inte gjort något speciellt som är värt att blogga om, men slänger upp några bilder från senaste veckan.

Har spenderat torsdag-söndag hemma hos familjen i Knivsta. Patrik kom över på fredagen och då blev det grillat. Sedan hade jag en helg bestående av jobb, jobb och jobb.

I början av denna vecka tog vi en storhandling på Coop (fyllde hela korgen) Vi underskattar alltid att det finns vagnar att ta också, haha.

Igår beställde vi pizza som vi tog med oss hem till Patriks föräldrar. Sedan sov vi kvar här!

Sommarvärme inne i stan

Igår morse väcktes jag av att mamma ringde och sa att hon var framme vid vår lägenhet. Hon hade köpt med sig massa god frukost som vi mumsade i oss. Därefter städade jag upp i lägenheten och fixade i ordning mig för att åka in till stan.

Vi gick runt och kikade i massa butiker och bestämde oss sedan för att ta en lunch ute i solen. Det var riktig sommarvärme hela dagen, så satt perfekt med en kall cider och en bit mat.

Fick med mig dessa sköna, snygga byxor från Zara och en present till Patrik som fyller år imorgon.

Lördagens festligheter

Bilder från lördagens firade för svärföräldrarna!

Vi hade en riktigt bra dag och kväll. Klockrent väder, god mat och dryck och massa trevliga människor.

Mongolisk buffé inne i stan

Efter att ha haft en jobbhelg var men äntligen ledig en dag igår. Passade på att tvätta, städa, handla och göra musli.

Senare åkte jag in till stan och mötte upp Stina för en middag. Vi hamnade på Djingis Khan, en mongolisk barbeque restaurang. Supergod och fräsch buffé och ett mysigt ställe i allmänhet. Hit kommer vi absolut tillbaka!

Fick även med mig två nya produkter från KICKS också, men dom tänkte jag visa upp och recensera i senare inlägg.

En dag på stranden

Hängt på en strand i Uppsala med Matilda hela dagen igår. Var galet varmt och solen stekte på, så blev ett par dopp i sjön.

Vi hade köpt med oss varsin sallad som vi åt tillsammans med ett glas blått vin.

Efter stranden gick vi en sväng på stan. Fick med mig en ny beautyblender och en spetskjol hem.