Anna

Kategori: Resa

Bildbomb från Trogir

Har varit frånvarande på bloggen ett tag nu. Under tiden har jag hunnit varit ute och rest lite, varit på konserter på Gröna Lund, firat mitt hjärta som fyllt 24 år och börjat jobba igen.

I augusti var jag till Trogir, Kroatien med Becca. Vi bodde i hennes familjs superfina och lyxiga lägenhet som låg på höjden och hade en sjukt fin utsikt över havet. Vi badade & solade massor, åt god mat, shoppade en dag och tog en dagsutflykt till ett klarblått vatten där vi åt på en seafood restaurang.

Vi är hemma i Sverige igen

Nu har vi lämnat båtlivet och tagit oss hem till Sverige igen medan grabbarna seglar hem båten. Förhoppningsvis är dom framme i Nynäshamn till helgen.

Det har varit en riktigt mysig men fullspäckad resa. Vi har ätit såå god mat och jag har verkligen fått upp ögonen för medelhavsmat som räkor, hummer och musslor, mums! Snart är båten hemma och då får vi segla i mysiga skärgården. Längtar!

Några bilder från när Eva och jag gick på zoo i staden Rheine, Tyskland:

Födelsedagsmiddag

Idag har vi kört bil ett par timmar närmare Kiel, men blev tvungna att stanna till i en liten stad kallad Ibbenbüren för att tanka och äta middag. Vi såg sen att det var över 2 timmars kö på autobahn (motorvägen vi skulle fortsätta på) så vi valde att avvakta med att åka. Vi sökte helt enkelt upp vad som fanns att göra i närheten. Det blev att vi gick på zoo. Var såå länge sedan man var på, men det var lika fascinerande även i vuxen ålder ;)

Var även Evas födelsedag idag så det firade vi på en hotellrestaurang i Papenburg. Supergod mat verkligen!

Nu ska vi spendera natten på hotellet och imorgon bitti kör vi sista biten till Kiel i hopp om lite köer.

Besökte Antwerpen

Igår lämnade P och hans pappa Rotterdam tillsammans med gubben dom köpte båten av och en vän till honom för att segla mot Kiel. Medan jag och hans mamma tog oss till Antwerpen, Belgien som ligger en timme med bil från Rotterdam. Den mysiga staden bjöd på många sevärdheter, god mat och god öl.

Efter en heldag där satte vi oss i bilen igen och påbörjade vår bilresa mot Kiel där vi ska möta grabbarna. Vi tog oss fram till Apeldoorn, Holland där vi spenderade natten.

Strax lämnar vi hotellet och fortsätter mot Kiel. Cirka fem och en halv timmes resa återstår för oss och ett och ett halvt dygn för grabbarna.

En heldag i Amsterdam

Igår tog vi bilen in till Amsterdam för en heldag där!

Temperaturen låg runt 20 grader, så det var väldigt behagligt att gå runt i staden och kika. Vi hann med många sevärdheter, lite souvenir-shopping och en runda på Primark.

Super mysig & fin stad som jag rekommenderar alla att åka till.

Sevärdheter & segling

Fick inte upp detta inlägg igår på grund av dåligt wifi, men nu verkar det vara igång som det ska igen.

Igår blev det en vääldigt kort segeltur med gubben som säljer båten. Efter turen blev det bad på stranden och från båten.

Sedan begav vi oss in till Zierkzee för lite shopping. Där såg vi även Saint-Livinius monster tower.

Kvällen avslutades med en middag på en grekisk restaurang i staden Bergen op zoom

Resan till Rotterdam - bilen gick sönder...

Efter en tre dagar lång bilresa inklusive ett fel med bilen som gjorde att vi behövde lämna in den på en verkstad i Kiel och övernatta i Tyskland, så är vi äntligen framme i Rotterdam i Nederländerna.

Vi har åkt hit för att P's pappa har köpt en segelbåt. Paret som säljer den har tidigare haft den i Kroatien där vi förra sommaren provseglade den med ägarna. Men om cirka en vecka börjar hennes (båtens) resa hem till Sverige ;)

Vi firade vår ankomst på en mysig fiskrestaurang nere i hamnen med färska musslor, gambas, vin och massa smarriga tillbehör.

Kroatien dag 7 - spenderat sista dagen i Split

Sista dagen på semestern var vi tvungna att lämna rummet vid 11. Så vi gick upp och käkade frukost, packade i ordning och begav oss sedan ner till hamnen och tog färjan till Split.

Det var sjukt varmt, så vi bestämde oss för att åka till "Mall of Split" och få gå inomhus ett tag.

Efteråt blev det lunch-middag på ett mysigt ställe bland gränderna. Tror inte jag hade käkat pasta på hela veckan, så det var efterlängtat.

Sedan var det dags att lämna denna vackra stad och ta taxi vidare till flygplatsen.

Har haft en fantastisk resa med Patrik och hans föräldrar!

Kroatien dag 6 - sista hela dagen

Näst sista dagen spenderade vi i solstolarna på stranden för att pressa det sista på brännan.

Vi tömde kylskåpet på rummet och slängde ihop en blandad lunch som vi sedan åt på balkongen.

Sista kvällen ute klädde vi upp oss lite extra (okej, det gjorde jag varje dag ändå) och gick ut och åt på den allra bästa restaurangen vi hittat under vår semestervecka.Efter god middag blev det drinkar och kroatiska likörer.

Kroatien dag 5 - mera segling

Denna dag tog vi vår andra och sista segling med båten för den här gången. I augusti 2018 blir troligtvis nästa gång vi får åka den.

Vi åkte till en mysig vik, solade badade och åt goda kycklingmackor.

Temperaturen var högre än dom tidigare dagarna, så var skönt att sitta i fram på båten och känna vinden fläkta.

Stefan var stolt bakom ratten på sin blivande båt ;)

Kroatien dag 4 - en dag i bol

Denna dag hyrde vi en cab och tog oss till Bol för att spendera dagen där med sol och bad.

Superfin strand och klarblått vatten och vackra klippor omkring oss.

Hur fint vatten?! Som i en pool

Kroatien dag 3 - segling

Denna dag klev vi upp tidigt och åkte en buss som tog oss till hamnen som segelbåten låg i.

Hela dagen spenderades ute till havs där vi stannade och lunchade, badade, fotade och bara njöt.

Vid 17 var vi i hamn igen och beslöt oss för att äta middag på en restaurang som låg på höjden. Med klockren utsikt över havet och båtarna tryckte vi i oss god mat och dryck.

Innan avfärd hem igen tog vi en drink vid hamnen och sa adjö till holländarna. Vi planerade även in en segling med dom om två dagar igen. Anledningen varför vi seglar med dom är för att Stefan ska köpa deras båt, men dom ville inte låta oss segla själva ännu. I alla fall inte tanten, haha.

Stora segelbåten! Nästa sommar ligger båten i svenskt vatten och den holländska flaggan är utbytt mot en svensk ;)

Dock hoppas jag att båten kommer tillbaka till Kroatien igen om några år för detta vatten går inte att jämföra med sveriges sjöar.

Kroatien dag 2 - promenad på ön

Andra dagen spenderade vi till en början på stranden. Ingen var speciellt sugen på att pressa i solen hela dagen och bli en kräfta, så blev bara några timmar.

Vi tog en lunch i skuggan vid stranden och tog sedan en promenad ner till hamnen. Där mötte vi upp ett nederländskt äldre par som Stefan (Patriks pappa) ska köpa segelbåt av. Vi drack rosé och åt glass i solen och planerade en segeltur inför morgondagen med dom.

Efter träffen med dom gick jag och Patriks föräldrar vidare. På vägen hittade vi ett ställe där man kunde dricka drinkar på the rooftop. Med solen som höll på att gå ned, kalla drinkar och världens utsikt klagade man inte direkt ;)

När drinkarna var uppdruckna gick vi ned till restaurangen och beställde in varsin förrätt och huvudrätt.

Kroatien dag 1 - strandhäng

Planet som tog oss ner till Kroatien lyfte vid 16 på kvällen och landade vid 19.30.

Efter att ha hittat väskorna tog vi en färja till ön Brac. Vi åt en sen middag och tog därefter en taxi till hotellet.

Resan började DÅLIGT! Först körde taxichauffören fel och sedan gav receptionisten oss fel rum. Eftersom klockan då var runt 02 på natten hann dom stänga innan vi märkte något, så vi var tvugna att sova fyra pers i ett pyttelitet, ofräscht rum första natten.

Efter nattens omständigheter gav dom oss ett nytt rum som även var det rum vi hade bokat. Vi fick även gratis frukost som kompensation :)

Första hela dagen spenderade vi på stranden. Tyvärr blev vi inte långvariga för började blåsa och komma mörka moln.

Vi gick upp till hotell och fräschade upp oss för att sedan gå ut och leta efter en lunchrestaurang.

Vi hamnade på ett mysigt ställe vid havet. En varsin kall dryck och god mat på det.

På vägen tillbaka började det spöregna, så vi gjorde inte så mycket mer än att hänga på rummet tills det hade slutat!